vineri, 17 aprilie 2009

A şasea călătorie la Goian: păsări răpitpoare şi ornitologi amatori

Expediţia "Goian şase" din această zi de joi a fost una internaţională. La ea a participat unchiul meu emerit din Elveţia, ornitolog amator cu mulţi ani de stagiu şi mii de specii observate în multe zeci de ţări, doamnelor şi domnilor — Philippe Stroot:


Philippe Stroot (Ornithologus pasionatus)

Expediţia ornitologică a urmat traseul secret Goian (Valea Ichelului) - Coşerniţa - Criuleni - Barajul de la Dubăsari - Goian (Defileul) şi s-a bucurat de un succes enorm — peste 35 de specii observate în habitatul lor natural, inclusiv minunea naturii pupăza şi cîteva specii noi pentru acest blog, mai ales gaia neagră, pomenită în postarea anterioară. 

Chestiunea găii negre din postarea anterioară consta într-o greşeală tipică de amator. De fapt lupta eretelui de stuf s-a dat cu alt erete de stuf, doar că femela acestuia are altă coloraţie a penajului, asemănător, pentru diletanţi alde mine, cu cel al găii negre. Şi pentru ca să nu mă fac de ruşine în public, gaia neagră a decis să apară singură în faţa mea în timpul unei pauze cu tartine pe malul Nistrului în apropiere de Criuleni:


87. Gaie neagră (Milvus migrans)

Gaia neagră e o pasăre destul de rară în Moldova. Academia estimează numărul acestei specii la 35-60 de perechi. Pasăre de talie medie, ajunge la 60 cm înălţime şi 150 cm între vîrfurile aripilor desfăcute, masa 630 - 930 grame. Se hrăneşte preponderent cu rozătoare.

Din păsări de pradă am mai văzut, desigur, şorecarul comun, după care am tot umblat toamna trecută:


Şorecar comun (Buteo buteo vulpinus)

Am mai auzit ţipînd şi observat de foarte departe, la mare înălţime, un uliu porumbar:




Uliu porumbar (Accipiter gentilis) conform lui Cristian Mihai sau
Uliu păsărar (Accipiter nisus) conform lui Lou Bertalan
Părerea mea e că ambii au dreptate.

O plăcere deosebită a fost urmărirea în acţiune a unei perechi de pupăze. Acestea scoteau din solul umed viermi şi îi păpau cu poftă:


Pupăză (Upupa epops)

Am mai zărit un stîrc cenuşiu pe malul Ichelului, în drept cu satul Boşcana, dar, surprinzător, nici un alt stîrc, cocostîrc sau egretă pe acolo:


Stîrc cenuşiu (Ardea cinerea)

Am reuşit să fotografiez, în sfîrşit un pescăruş albastru, e drept că de departe, dar identificarea nu pune probleme şi cîteva passerine noi pentru acest blog:


88. Pescăruş albastru (Alcedo atthis)

89. Sturz cîntător (Turdus philomelos)




Măcăleandru (Erithacus rubecula)


90. Muscar gulerat (Ficedula albicollis)Nu! Acesta e un 90. Muscar negru (Ficedula hypoleuca) - redactat tocmai în mai 2016.


91. Pitulice fluierătoare (Phylloscopus trochilus)

Mierlă (Turdus mierulas) cu deficit de pigmentaţie, identificare — Cristian Mihai

Pasărea din ultima imagice rămîne o mare enigmă pentru mine. Pare o mierlă-parţial-albinos. Am şi alte imagini, la fel de puţin clare, dar care confirmă coloratura din imaginea de mai sus - corp brun, cap alb, cioc oranj. 

Cam aş a fost. Au mai fost ceva specii, dar le las pentru altă dată. Şi nu uitaţi că pun degrabă o postare cu fotografiile luptei aeriene dintre nişte ereţi de stuf.

P.S. Pentru cei prea atenţi la numărătoarea speciilor — într-adevăr există o discontinuitate între numerele speciilor noi din această postare şi ultimul număr, dar am verificat lista cu specii fotografiate, într-adevăr sunt 91 de specii deja, adică am trecut de prima treime din cele 273 propuse :)


Un comentariu:

cosmln spunea...

corect este philomelos.
sa corectezi si ciocarlia din postarea trecuta.

cosmln

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.