sâmbătă, 22 noiembrie 2008

Şi mii de ani au trebuit: păsări de pradă re-identificate (actualizat)

Datele noi sunt cu text verde.

Am relatat la 14 octombrie despre şoimul-rîndunelelor pe care l-am urmărit lîngă satul Hîrtopul Mare. Am pus acolo şi cinci fotografii. Cei patru apostoli erau de fapt trei - Luca şi Matei. Doar că invers. Şoimul-rîndunelelor era de fapt trei specii diferite - un uliu porumbar, un erete de stuf şi şoimul-rîndunelelor deja menţionat.

Corectarea a fost posibilă datorită lui Cosmin-Ovidiu Manci care a semnalat greşeala şi a lui Ştefan-Emanuel Baltag de la Grupul Bios care a corectat-o.

Revin cu fotografiile originale şi cîteva adiţionale care, chiar dacă sunt de calitate proastă, s-au adeverit a fi utile:


#65. Uliu-porumbar (Accipiter gentilis) sau/şi #67. Uliu-păsărar (Accipiter nisus) în colţul din sus-stînga şi colţul din jos-dreapta

22 noiembrie: Nu pot să nu am încredere în biologul Călin Hodor, care afirmă că cele trei specii sunt... patru! Citez din primul mesaj, înaintea publicării fotografiilor de mai sus: "In fotografia 4, se afla un juvenil de uliu pasarar, posibil un mascul avand in vedere capul mic si rotund."

Şi în al doilea mesaj: "In ceea ce priveste colajul cu pasarile de prada, daca tot s-a stabilit si eretele eu sunt absolut convins ca atunci ai 4 specii, pentru ca sunt absolut convins ca ai si un juvenil de uliu pasarar."

E adevărat că din seria de fotografii de mai sus, cea din colţul sus-stînga şi cea din colţul de jos-dreapta au fost făcute primele, cu vreo 5 minute înainte de celelalte. Şi prima pasăre şi a doua fugăreau o coţofană. Îmi este încă greu să cred că am avut o asemenea şansă - să văd trei răpitoare într-o fîşie de protecţie de 1 kilometru lungime într-un interval de o oră. Eretele, după cum am menţionat, a apărut a doua zi. Şi tot în a doua zi am fotografiat şi şorecarul comun de la Goian. Şi n-am reuşit nici o fotografie decentă!


Şoimul-rîndunelelor (Falco subbuteo)

Iată citatul din mesajul dlui Baltag: "cel mai probabil Falco subbuteo...dubii ar fi pentru o specie accidentala la noi (Falco eleonorae), insa din aceste fotografii nu imi pot da seama exact; oricum sa nu visam si cel mai probabil Falco subbuteo (Soimul randunelelor)".


#66. Erete-de-stuf (Circus aeruginosus)

Mi-ar fi interesantă o descriere pas-cu-pas a procesului de identificare, mai ales la ultima pasăre, care, pentru ochiul meu de diletant nu prea se deosebeşte de şorecarul-comun (Buteo buteo). Pe de altă parte, care-i sensul să cercetezi cu orele nişte fotografii aiurea, dacă poţi în acest timp să pleci pe dealuri şi să faci altele, mai reuşite? ;)


Un comentariu:

Szilard spunea...

Ultima poza Buteo buteo! Eu nu vad uliu porumbar!!!

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.