duminică, 14 septembrie 2008

De Corvidae (sau cum am fost la Menagerie)

O să scriu despre patru corvide (neamuri de ciori). În peisajul din ce în ce mai săracit de toamnă, prezenţa acestora se va face din ce în ce mai observtă.

Cioară-de-semănătură (Corvus frugilegus)

Azi am fost la grădina Zoologică. Pentru mine desigur că fotografierea păsărilor din captivitate nu este o prioritate. Turturica din unul din posturile mai recente nici nu o pun în lista păsărilor fotografiate, din dreapta. În schimb vizitele cuştilor îmi dau posibilitatea să văd păsările de aproape şi să le recunosc mai uşor cînd, eventual, le voi vedea în sînul naturii. În plus, le pot auzi cîntul şi adaug la cunoştinţele mele ornitomuzicale.

Marea surpriză a vizitei de azi au fost corbii. Majoritatea cunoscuţilor mei sunt convinşi că au văzut corbi în libertate. Mulţi cred că aceştia sunt masculii cioarelor. În ambele cazuri greşesc. Corbii sun muuuult mai mari decît ciorile. N-am întîlnit corbi în libertate şi-i caut intens ultimile două luni...
Cuştile în care sunt ţinute păsările de pradă la menageria din Chişinău au spaţii suficiente cît să încapă o pasăre de mărimea unui porumbel. Acest fapt a produs profitori, dar şi victime. Din profitori face parte coţofana. Am fost martor cum o coţofană a intrat obraznic în cuşca codalbilor (pasăre de pradă de pînă la 90 cm înălţime, care vînează, inclusiv iepuri şi gîşte), cîrîind permanent, a furat o bucată de carne din farfuria acestora şi a şterpelit-o prin gaura prin care a intrat.

Coţofana (Pica pica) în cuşca celor doi codalbi.

Coţofana cu o bucată de carne din porţia codalbilor se întoarce spre gaura din acoperiş, pe care a intrat.

Din categora victimilor fac parte 11 ciori grive, care îşi ispăşesc păcatul curiozităţii. Cuşca acvilelor de cîmp are un acoperiş format din blocuri de metal, care lasă, între ele spaţii, formate, poate, în urma schimbărilor de temperatură. Din exterior, ciorile intră uşor - aterizează pe barele de metal, se bagă în aceste spaţii şi zboară prin cuşca enormă. Afară, însă, nu mai pot să iasă! Pentru a ieşi ele ar avea nevoie de un suport lîngă gaurele formate, dar acesta, desigur, nu există. Din zbor nu poţi trece prin gaură - încurcă aripile desfăcute. Astfel au ajuns 11 ciori grive (v-am spus că-s cele mai curajoase dintre ciori! ;) închise cu două perechi de vulturi.

Vulturii nu arată nici un interes alimentar faţă de corvide şi din cîte am văzut nici ultimele nu se tem de gazde. În certurile pentru loc pe crengi acvilele se impun, dar numai sub protestul unit a celor 11 prizonieri.

Îmi este foarte interesant care este atitudinea administraţiei menageriei faţă de acest caz. Sunt sigur că ciorile nu sunt hrănite şi chiar dacă acestea fură din carnea vulturilor, nu e de ajuns pentru că ciorile nu le este suficientă doar carnea. Le-am hrănit azi cu bucăţi de pîine şi s-au repezit la ele. Pot recunoaşte o pasăre flămîndă şi acelea erau extrem de flămînde.

Cu alte cuvinte situaţia este stupidă şi rezolvarea e una - eliberarea ciorilor şi închiderea găurilor. N-are sens să ţii închise 11 păsări autosufciente, neinteresante pentru public, puse în poziţia de a fura din raţionul a patru vulturi!

Cioara-grivă (Corvus corone cornix) stă la dubă fără nici o vină

Niciun comentariu:

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.