miercuri, 6 august 2008

Urmărirea găinuşei-de-baltă

N.B. 9/8/2008 - am schimbat denumirea păsării din cresteţ pestriţ (greşit) în găinuşa-de-baltă

Chiar din prima călătorie ornitologică la Valea Trandafirilor, acum vreo două săptămîni, am observat o pasăre deosebită. Este puţin mai mică decît raţa, cu acelaşi penaj pestriţ brun, cu picioare lungi şi degete fără pieliţă. Prima dată cînd am văzut-o mergea pe frunzele nuferilor. În apă îşi împreunează degetele şi înoată neuniform, cu impulsuri repetate, mai încet decît raţa sau lişiţa. Am încercat atunci s-o hrănesc, dar stătea departe de raţe şi lişiţe. Cînd am reuşit să arunc lîngă ea o bucată de pîine a luat-o, dar a fost imediat urmărită de o lişiţă. Găinuşa-de-baltă, pentru că despre el este vorba, s-a scufundat şi nu am mai văzut-o.

A doua zi am venit special pentru a-l fotografia în acelaşi loc, lîngă cafeneaua "La vatra veche". Am văzut-o la mal, destul de aproape şi de bucurie că nu-s lişiţe în jur şi pot s-o hrănesc, am aruncat cu pîine înainte de a încerca s-o fotografiez. Pasărea s-a speriat şi a fugit în stufăriş şi nu am mai văzut-o.

A treia încercare am făcut-o împreună cu Vitalie Sprînceană, dar fără succes. Din a patra, ieri, de asemenea m-am întors fără fotografiile dorite. În schimb m-am înţeles cu administratoarea localului lîngă care îl observam să ne lase a doua zi dis-de-dimineaţă să venim şi să-l pîndim.

Azi la 6.45 dimineaţa am zărit găinuşa-de-baltă acolo unde o văzusem prima oară - pe frunzele nuferilor de lîngă cafeneaua de pe lacul de sus din Valea Trandafirilor. Cum numai ne-a zărit aceasta s-a ascuns în stuful de la mal. Noroc că drumul a fost lung:
Aparatul, setat la focusare automată, a ales desigur frunza...
Găinuşă-de-baltă (Gallinula chloropus)

Spre bucuria noastră, am descoperit încă o pereche de găinuşe-de-baltă pe lacul din mijloc, cu o oră mai tîrziu. Acestea erau mai îndrăzneţe, au ieşit şi la mal şi chiar am reuşit să le hrănim cu pîine înainte de a se refugia definitiv în stufăriş.
Găinuşă-de-baltă (Gallinula chloropus)

Niciun comentariu:

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.