duminică, 3 august 2008

Întîlnire neaşteptată cu Tudor Cozari

Duminica am petrecut-o la Grădina Botanică. În această vînătoare m-a însoţit Vitalie Sprînceană. Ambii am fost lăsaţi singuri în oraş de jumătăţile noastre, plecate la ţară. Eu în condiţii mai bune, pentru că mi-am păstrat aparatul de fotografiat.

Chiar pe la 13.15, cînd ne întîlneam la un pod între heleşteiele de acolo, am zărit o pasăre neagră, mare făcînd cercuri largi în jurul unuiadin iazuri. Ca de obicei am dat în bară cu prima presupunere - o barză neagră!!! Mai tîrziu, cînd pasărea a aterizat pe un vîrf de plop am înţeles că era un cormoran mare (Phalacrocorax carbo). În următoarea postare voi pune fotografile acestei păsări.

Căutînd un loc mai bun pentru a fotografia minunea, am descoperit, ascuns în iarbă, sub o salcie, un... fotograf. După camera bună pe care o ţinea ţintită către cormoran am înţeles că e un profesionist şi m-am aşezat de cealaltă parte a salciei cu foticul meu de trei parale.

Cînd fotograful necunoscut s-a ridicat, l-am întrebat:

- E un cormoran?
- Da, i se mai zice bîtlan.
- Ce obiectiv aveţi, 200 mm?
- Nu, de 150, dar sunt zoolog şi ştiu cum să mă apropii de păsări şi la 5 metri...

Era inevitabil să ajung să-l cunosc pe dl Tudor Cozari...

Din vorbă în vorbă, s-a prezentat dl Tudor Cozari co-autor al seriei "Lumea animală a Moldovei", inclusiv al cărţii "Păsări" în care sunt publicate peste 500 de fotografii de-ale lui. Auzind asta, am scos din geantă chiar cartea pomenită, pe care o port de o săptămînă mereu cu mine. Aşa că pot să mă laud de acum încolo că un cormoran mare mi-a făcut cunoştinţă cu Tudor Cozari. Vitalie Sprînceană a fost de faţă tot acest timp şi poate confirma coincidenţa.

...şi e minunat că l-am cunoscut urmărind acelaşi cormoran!

Dl. Cozari tocmai se aflase în urmărirea fotografică a unei libelule, dintr-o specie considerată lipsă în Moldova pînă atunci, dar aşa şi nu a mai prins-o în obiectiv, cel puţin pînă la discuţia cu noi. Cu uşurinţă a identificat pasărea pe care am dat-o în căutare în unul din posturile de mai jos - codroş-de-pădure (Phoenicurus phoenicurus). Pe toată durata discuţiei eram amuzat să observ cum îi fugeau ochii prin stuful din spatele meu - o trăsătură care îmi apare şi mie în ultimul timp. Pot să întrerup uşor discuţia, zicînd: "Ai auzit? O coţofană!"

Dl Cozari ne-a dat un cadou ornitologic - ne-a spus că chiar în salciile din spatele nostru se auzea un pescăruş albastru - pasăre colorată foarte viu şi piestriţ. O fotografiase ceva mai devreme. După încheierea discuţiei am stat la pîndă vreo oră în stufiş, dar nu am reuşit nici măcar să o văd, cu toate că îi auzeam permanent glasul.

În schimb am reuşit să urmăresc mult timp o pasăre minusculă (vreo 6 cm lungime), care m-a lăsat să mă apropii încet la vreo 4 metri. Din păcate nu am fost atent şi am lăsat aparatul la opţiunea automatic şi acesta focusa fotografiile pe frunzele din jur, dar nicidecum pe pasăre. Iată totuşi cele mai reuşite fotografii:

Muscar mic (Ficedula parva)?
Actualizare 22 noiembrie 2008: Nu, o pitulice mică sau fluierătoare.

5 comentarii:

Anonim spunea...

confirm...

Unknown spunea...

da pe unde mai vineaza Tudor Cozari?El e om cu experienta,tre sa cunoasca multe stufarishuri,bortishele si asunzishuri productive p-u identificarea speciilor de pasari,sau el nu spune sa nu-si faca soncurenti

Ion Grosu spunea...

Nu stiu. Poate fac un interviu cu el mai amplu mai tarziu.

Anonim spunea...

ca sa fiu critic... si pe seara asta m-am retras.
cu obiectivu de 150 mm eventual un starc cenusiu face de la 5 metri... crede-ma caam exact acel obiectiv si nu e bun pentru asa ceva... Sigma 150/2.8. cu obiectivu meu de 400 la 3,5 metri nu se umple cadrul cu o vrabie.

ala e obiectiv de macro... unu dintre cele mai bune.

noapte buna,
cosmln

vlad-i-mir spunea...

bunä
salutari din germania darmstadt cum vä merge?
la noi totul ok. E-mail""physio_vlad@gmx.de"

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.